Loving Day 2015

Het koppel Cindy (Ghana) en Mathijs (Nederland), hier in een foto van Marije Kuiper,  was het boegbeeld van Lovingday 2015. Lovingday was in 2015 op meerdere fronten anders dan voorgaande edities.

Wat was er nieuw

  • De deelname van een groter aantal partners (De Balie, UvA, Spui25, Uitgeverij Jurgen Maas, de Tolhuistuin, de Openbare Bibliotheek Amsterdam).
  • Een grotere diversiteit in de programmering (debat, film, literair, kunst, workshop).
  • Een gevarieerder publiek.
  • Een langduriger evenement met activiteiten verspreid over vijf weken.
  • Een uitdrukkelijke participatie van de doelgroep.

Thema: de verbeelding van gemengdheid

Kranten en tijdschriften, boeken en films, televisieprogramma’s en advertenties tonen een stereotiepe  beeldvorming van gemengdheid. Enerzijds wordt een beeld opgeroepen van een uiterst problematische situatie waarin culturen met elkaar botsen, anderzijds bestaat er een beeld van een multicultureel ideaal. Terwijl gemengde stellen en kinderen voorheen als meelijwekkend werden bestempeld omdat ze bij geen enkele groep ‘thuis’ zouden zijn, geldt hun gemengdheid in de laatste jaren steeds vaker als een schoonheidsideaal en worden gemengde stellen en kinderen getypeerd als bruggenbouwers.

LovingDay.NL zet de verbeelding van gemengdheid in nieuwsmedia en populaire cultuur centraal. LovingDay.NL stelt vragen bij hoe deze beeldvorming ontstaat, en hoe deze doorwerkt in de levens van de betrokken mensen. Daarnaast wil LovingDay.NL laten zien welke alternatieven er zijn.

Op Loving Day 2015 vertellen gemengde stellen en hun gezinnen, wetenschappers, mediaprofessionals, vertegenwoordigers uit maatschappelijk organisaties en gewone bezoekers over hun ervaringen met De verbeelding van gemengdheid.

Gemengde relaties hebben altijd tot de verbeelding gesproken. We zien gemengde stellen en families terug in literaire- en filmklassiekers zoals De Stille Kracht, Guess who’s coming to dinner, West Side story en Jungle Fever, maar ook in hedendaagse films, Alleen maar nette mensen en Sonny Boy. Er zijn veel populaire tv-programma’s waarin gemengde relaties centraal staan, zoals Grenzeloos Verliefd en Mijn buitenlandse bruiloft. In de boekhandels liggen stapels ‘waargebeurde levensverhalen’ over vrouwen met een gemengde relatie die eindigden in kinderontvoering, zoals Not without my daughter, De Witte Masai, en Kom niet aan mijn kinderen. Deze verhalen zij ook verfilmd. In reclames op televisie, in kranten en tijdschriften en op billboards op straat zien we steeds vaker gemengde gezinnen.

Activiteiten Lovingday 2015

Programma’s

  • Vier donderdagavonden in juni: Films met debat in de Balie Cinema.
  • Op 6 juni: Kunstworkshop The art of Proximity in de Tolhuistuin.
  • Op 10 juni: Literair programma Gemengde liefde verbeeld in Cafe Belcampo in samenwerking met Uitgeverij Jurgen Maas en de Openbare Bibliotheek Amsterdam.
  • Op 12 juni: Academisch forum in Spui 25 in samenwerking met  de Universiteit van Amsterdam.
  • Op 12 juni: Publieksdebat in de Balie in samenwerking met de Balie.

Producten

  • Essay ’De leerschool van de gemengde liefde’ door Said el Haji  in de Volkskrant van zaterdag 6 juni, in opdracht van Stichting LovingDay.NL en gefinancierd door het Nederlandse Letterenfonds.
  • ColumnEen beetje zwart willen zijn, ondanks alles’ door Harriet Duurvoort, in opdracht van Stichting LovingDay.NL, voorgedragen op 12 juni tijdens het publieksprogramma in de Balie en in gewijzigde vorm verschenen in de Volkskrant op 22 juni.
  • FilmThe Art of Proximity’ door kunstenaar/art director Bouba Dola, een visuele impressie van de kunst workshop in de Tolhuistuin op 6 juni. De film werd voor het  eerst vertoond bij het publieksdebat in de Balie op 12 juni, bij de opening van de tentoonstelling in de Tolhuistuin en nu te zien via YouTube.
  • Installatie ‘The Art of Proximity’, door kunstenaar Oumar Mbengue Atakosso in de Tolhuistuin. De installatie was voor publiek toegankelijk van 14 juni tot 5 juli. Beeldmateriaal van de installatie komt binnenkort online.

Kunstworkshop The Art of Proximity

  • Workshopdag: Zaterdag 6 juni  10 tot 17 uur.
  • Locatie: Tolhuistuin in Amsterdam Noord
  • In samenwerking met: Stichting Tolhuistuin, en cultureel centrum Framer Framed
  • Deelnemers: 7 gemengde stellen -14 personen

Met bijdragen van:

Oumar Mbengue Atakosso workshopleider/curator,  Annemiek Beck gastvrouw,  Vamba Sherif schrijver,  Leen Sterckx spreker, socioloog, begeleider focusgroep,  Jantine van Lisdonk socioloog, begeleider focusgroep,  Svea Gustavs beeldend kunstenaar,  Heike Schröder fotograaf/curator, en Bouba Dola kunstenaar/filmer.

De opening van de installatie was op  zondag 14 juni met optreden van de Senegalese schrijver/performer/muzikant Mola Sylla.

Academisch Debat

In het programma in Academisch Centrum Spui25 stond recent wetenschappelijk onderzoek centraal over de beeldvorming van gemengde huwelijken en etnische gemengdheid. Keynote-spreker was Prof.dr. Daniela Berghahn (Royal Holloway University London). Zij sprak over de verbeelding van gemengde relaties in films, naar aanleiding van haar boek Far-Flung Families in Film: The Diasporic Family in Contemporary European Cinema (Edinburg University Press, 2013).
Als referenten traden op Maayke Botman, voorheen medewerkster van de afdeling Genderstudies aan de faculteit Geesteswetenschappen (UU) waar zij onderzoek heeft gedaan naar de verbeelding van etnische vermenging in Nederlandse cultuuruitingen.
Als tweede referent stond Marga Altena gepland, cultuurhistorica, verbonden aan het Institute for Gender Studies van de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze schreef A True History Full of Romance: Mixed Marriages and Ethnic Identity in Dutch Art, News Media, and Popular Culture (1883-1955),  (AUP 2012). Ze doet nu onderzoek naar gemengde liefde in Westerse speelfilms.

Na de pauze leverde Petra Boudewijn, kunst en literatuurhistorica van de RUG, een bijdrage over de verbeelding van gemengdheid in Indische literatuur. Zij liet zien dat deze verbeelding veelal negatief was; in de koloniale context kon een gemengde relatie geen goeds brengen.

Voorzitter van de middag was Harriet Duurvoort

Publieksdebat in De Balie

Nederland Amsterdam 12 juni 2015.. Lovingday. Foto: Jan Boeve / De Balie

Voor het Loving Day publieksdebat in De Balie waren verschillende mediaprofessionals uitgenodigd. De insteek was om beeldmakers en beeldbepalers als televisiemakers en reclamemakers aan het woord te laten die verantwoordelijk zijn voor de beelden van gemengde relaties en families in nieuwsmedia en populaire cultuur. De professionals werden gevraagd naar de motieven bij gemaakte keuzes en naar hun ervaringen met de verbeelding van gemengdheid. Het publiek werd uitgenodigd hun eigen ervaringen te delen en met de beeldmakers in gesprek te gaan. Alle gasten voor het debat waren gevraagd om een fragment mee te nemen uit de Nederlandse beeldcultuur waarin gemengdheid word verbeeld.

Met bijdragen van: Joke Hermes, docent media, cultuur en burgerschap aan de Hogeschool INHolland en de Universiteit van Amsterdam, Kaja Wolffers, creative director NL Film en regisseur van diverse bekende soap series, Pim Gerrits, creative director bij LEMZ en reclamemaker, Karima el Fillali, zangeres en spoken word artist, Harriet Duurvoort, journalist van de Volkskrant, Sam en Chinchu, voormalig deelnemers aan het programma Liefs uit….
Presentator van de avond was Anousha Nzume. 

Literair programma

Op deze avond  in Leescafe Belcampo over de verbeelding van gemengde liefde in literatuur spraken vier auteurs die ieder op hun eigen manier gemengde liefde in hun werk als thema hebben.
Vertrekpunt van de avond was een essay van Said El Haji. Dit essay, met de titel Leerschool van de gemengde liefde was geschreven in opdracht van Stichting LovingDay.NL en gefinancierd door het Nederlandse Letterenfonds. Het essay was in het weekend daarvoor, op zaterdag 6 juni in de Volkskrant verschenen. Said droeg dit essay in verkorte vorm voor. Daarna droegen vervolgens Christine Otten en Robert Vuijsje voor uit respectievelijk Raphael en Alleen maar Nette Mensen. Het aanwezige publiek was uit persoonlijke betrokkenheid met thet thema naar de avond gekomen, terwijl ook twee van de drie aanwezige auteurs een gemengde relatie hebben, (zelf een gemengde relatie hebben of kind zijn van een gemengde relatie). Deze persoonlijke betrokkenheid en de setting maakte het tot een zeer intiem rondetagelgesprek, waarbij individuele ervaringen werden uitgewisseld tussen publiek en schrijvers.
De gesprekleider was Pieter Webeling

Films-met-debat in Cinema De Balie

Dear White People, donderdag 4 juni. De film Dear White People kiest voor een nieuw perspectief bij de aloude vraag naar het effect van een gemengde afkomst bij de vorming van identiteit. De inleiding werd verzorgd door Marga Altena cultuurhistorica en Annemiek Beck, beiden van Stichting Loving Day.

Naar aanleiding van de film spraken Marga en Annemiek over de ervaring van kinderen in een gemengd gezin die worden geconfronteerd met vragen, van zichzelf en anderen, over bij welke ouder, of bij welke etnische groep ze thuishoren. Aan de hand van hun gesprek reageerden enkele bezoekers met suggesties hoe daarmee om te gaan.

Paradies Liebe, donderdag 18 juni. De film over ‘Sugar Mammas’ in een tropisch vakantieparadijs biedt gevarieerde gespreksstof over hedendaags kolonialisme en over gender, seksisme en racisme. Inleiders Nienke Schlette en Leen Sterckx plaatsen kritische kanttekeningen bij de film.

Nienke Schlette vergeleek de vrouwen in de film met de bevindingen van haar onderzoek in Indonesië. Het leverde een interessante discussie op waaruit bleek dat wat voor de één een schokkende praktijk is, voor de ander een alledaagse transactie kan zijn om aan de kost te komen.

Suddenly Last Summer, donderdag 11 juni Aan de hand van de filmklassieker Suddenly Last Summer werden de parallellen besproken tussen de beeldvorming van etnisch gemengde liefde en homoseksuele liefde in Westerse speelfilms.De inleiding werd verzorgd door Sudeep Dasgupta,(Department of Media & Culture, Universiteit van Amsterdam) die deze aangrijpende film, een combinatie van de genres van psychologische thriller en sociaal drama, plaatste in een breder kader van de historische verbeelding van homoseksualiteit in film

Jungle Fever, donderdag 25 juni. Spike Lee laat in Jungle Fever zien hoe een zwart-Italiaans Amerikaans stel zich verweert tegen de gevarieerde vooroordelen en racisme in de reacties uit hun omgeving. De film werd ingeleid door auteur,theater- en filmmaker Neske Beks die met Leen Sterckx een levendige discussie aanging met het publiek over de vragen hoe de liefde voor de ‘exotische’ ander in onszelf tot uiting komt